Analyse

Online marketing analyse

Post Series: Een gedetailleerde gids voor online marketing analyse

Met een online marketing analyse wordt de totale online marketing van een bedrijf onderzoch en daarbij worden de volgende twee vragen beantwoord:

  • Hoe ziet de online marketing situatie er nu uit?
  • Hoe wil je dat de online marketing situatie er uit komt te zien over een bepaalde periode van tijd?

Op je website en op je social media platformen kan elke klik worden bijgehouden.

De vastlegging van data zorgt ervoor dat je interessante informatie te weten kan komen over de bezoekers van je website en social media profielen.

Waarom online marketing analyse belangrijk is

De voornaamste reden waarom online marketing analyse belangrijk is, is omdat je beter je (mogelijke) klanten leert kennen.

Je kunt ontdekken wat je bezoekers interessant vinden, waar ze vandaan komen, hoe ze omgaan met je website en social media profielen, welk apparaat ze gebruiken(mobiel of laptop) en nog veel meer.

Hoe meer jij over je bezoekers weet hoe beter jij weet hoe je ze kunt helpen bij hun problemen en uitdagingen.

Daarnaast heb je vast weleens gehoord van het gezegde meten is weten.

Wanneer je niet weet wat de resultaten zijn van de online marketing acties weet je ook niet of het goed of slecht gaat. Je tast dan in het duister en kunt geen vorderingen zien.

Dit is al helemaal een no-go wanneer je online marketing uitbesteed omdat je dan betaald maar je weet niet precies waarvoor. dit leidt al snel naar frustratie.

Voorbeelden van informatie verkrijgbaar is via online analytics

  • Hoeveel bezoekers je website en social media per jaar/maand/week heeft gehad.
  • Welke pagina’s je bezoekers het meest interessant vinden.
  • Hoe je bezoekers door je website gaan.
  • Welke marketingkanalen het meest lucratief zijn.
  • De leeftijd/geslacht/ van je bezoekers.
  • Waar op je website bezoekers het meeste klikken.
  • Hoeveel klikken advertenties en posts hebben opgeleverd.
  • Kosten per klik/impressies/conversies.
  • De zoekwoorden waarop je organisch bent gevonden.

Jouw online marketing analyse

Nu je weet wat een online marketing analyse is en waarom het belangrijk is en hoe het werkt, kan de volgende gedachtes in je opkomen: “ik heb hier helemaal geen tijd voor” en dat is begrijpelijk.

De analyse is tevens maar de eerste stap en daarom is het belangrijk te prioritiseren.

Ik specialiseer mijn bedrijf op de data kant van online marketing en help je graag verder bij het opstellen van een meetplan en kan je op de hoogte brengen van de informatie die aansluit bij jouw doelstellingen.

Je kunt hieronder je website-url achterlaten en dan benader ik je nadat ik een kleine analyse heb gemaakt van je website.

Heb je interesse om zelf je online marketing analyse te doen?

Wat ik op deze pagina heb geschreven is nog maar een peulenschil, op de Google Analytics Acedemy, De officiele website van Google is er nog veel meer te leren over online marketing analyse en je kunt ook een certificaat behalen in Google Analytics.

Analyse tools

Er zijn vele (gratis) tools waarmee je bepaalde aspecten van je online marketing situatie kunt achterhalen. Hieronder een paar die ik gebruik.

Website technisch:

Zoekwoorden onderzoek:

  • Google keyword planner. Hiermee kun je achterhalen wat het zoekvolume, de concurrentiekracht, de kosten per klik per zoekwoord is op Google. Je hebt een account op Google AdWords nodig om deze tool te gebruiken.
  • Google Trends. Een tool waarmee je kunt bekijken wat het zoekvolume op een zoekwoord is en wat die in de loop der tijd is geweest om zo te kijken of iets populair is of wordt of juist niet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *