SEO En Link Building

Hoger in Google door link building

Post Series: Een gedetailleerde gids voor online marketing implementatie

Wil jij direct hoger in Google komen? Dat is toevallig zeg.. ik ook!

Net als jou zitten vele mensen te worstelen om hoger in Google te komen en daarom is er al veel over geschreven en maken mensen het lekker ingewikkeld met allemaal leuke vaktermen.

Als non SEO specialist kun je hier lekker hoofdpijn van krijgen!

Maar wees gerust want de informatie op deze pagina is alles wat je nodig hebt om hoger in Google te komen op relevante zoekwoorden.

Dan kun je straks lekker achterover hangen omdat klanten jou zullen bellen!

De werking van Google en links

Google wil voor de gebruikers van hun zoekmachine (hun klanten) de beste resultaten leveren en daarvoor hebben ze een leuk systeem bedacht.

Wanneer je iets intypt in Google ontvang je de beste pagina’s die relevant zijn aan jouw zoekwoorden.

Hoe bepaalt Google deze rangorde?

Het uitgebreide antwoord op deze vraag is erg ingewikkeld aangezien er meer dan 200 factoren zijn die Google in rekening neemt en er altijd meer bijkomen. Klik op deze link dus op eigen risico!

Het simpele antwoord is dat de twee belangrijkste peilers nog steeds de kwaliteit van de content en de autoriteit van de website en pagina zijn. Dit is logisch als je erover nadenkt want een zoekmachine zoals Google wil niets anders dan hun klanten de beste resultaten geven.

De autoriteit van een website wordt voornamelijk bepaald door het aantal links die naar de website verwijzen. Naast het aantal neemt Google ook de autoriteit van de website die de link(s) naar je website heeft geplaatst.

Er is een tool genaamd Mozbar die de website (oftewel domain) autoriteit (DA) en pagina autoriteit (PA) kan meten op een schaal van 0 – 100. Met een DA score van 1 ben je vrijwel onvindbaar via zoekmachines. Websites met een score van 100 zijn enorm populaire websites zoals Youtube en Facebook.

De pagina autoriteit geeft de populariteit aan van een specifieke pagina en dus onderwerp op een website.

Link building

Link building is de activiteit waarbij iemand zijn website autoriteit vergroot door van autoriteiten op zijn zoekwoord/onderwerp links te krijgen.

Er zijn drie stappen die belangrijk zijn voor elke link-building campagne.

1. Het bepalen van de juiste zoekwoorden op basis van budget / tijd / doelen

Wat met zekerheid over link building is te zeggen is dat het een sneeuwbal effect veroorzaakt want:

  • Hoe meer links je krijgt, hoe meer mensen je vinden.
  • Hoe meer mensen je vinden, hoe meer links je krijgt (mits de kwaliteit van je website uitstekend is!)

Link building is een lange termijn investering waarbij niet exact berekent kan worden, hoeveel en wanneer het wat oplevert omdat het afhangt van variabele factoren. Wel kan een goede schatting gemaakt worden door de factoren te analyseren.

Factor 1 – Het zoekvolume en koopkracht op de zoekwoorden

Het is belangrijk om te richten op woorden waar mensen daadwerkelijk naar zoeken en dat dit woorden zijn die geintresseerde mensen intypen. Het zoekvolume van een zoekwoord kun je achterhalen met Google keyword planner. Bij koopkracht kan dit beredeneerd worden door logisch na te denken.  Als voorbeeld kun je ervanuitgaan dat een zoekzin waar het woord kopen” in voorkomt meer koopkracht heeft dan een zoekwoord wat begint met hoe werkt”.

Figuur 1 – Google Keyword Planner op hoger in Google in Nederland

Hierboven zijn de maandelijkse zoekopdrachten op “hoger in google” te zien. De competitie en het gesuggereerde bod geven een indicatie van hoe competitatief het zoekwoord is. Hou wel in gedachten dat dit om de concurrentiekracht in AdWords gaat en niet de organische zoekresultaten van Google.

Factor 2 – De huidige DA en PA van de concurrentie. 

De huidige autoriteit van het hoogste resultaat in Google bepaalt de concurrentie kracht. Met de Mozbar tool is die autoriteit te meten op een schaal van 1-100.

Figuur 2 – Top 3 organische resultaten op hoger in google

Wie hoger in google wil komen moet zich afvragen waarop en wat zijn de concurrenten

Het bovenstaande voorbeeld geeft de top 3 concurrenten weer voor de pagina die je nu aan het lezen bent. Het geeft mij een goed inzicht in wat er voor nodig is om op dat woord bovenaan te komen. Namelijk hoeveel moet mijn DA en PA zijn, hoeveel links moet ik hebben en hoe autoritair moeten die links zijn.

Factor 3 – De toekomstige DA en PA van de concurrentie. 

De nummer 1 aanbieder staat daar niet zomaar, ze zijn ook bezig met linkbuilding. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden en dit is de grootste reden waarom niet exact geschat kan worden wat link building oplevert. De andere reden is de succesfactor in het verkrijgen van de links. Je kunt iemand wel benaderen voor een link maar dat wil nog niet zeggen dat het lukt.

Factor 4 – Het percentage website bezoekers die uiteindelijk klant worden (conversiepercentage)

Deze is te berekenen door het aantal klanten (die via de website binnenkomen) te delen door het aantal bezoekers en dan keer 100.

Factor 5 – De inkoopprijs en verkoopprijs van product(en) en/of dienst(en)

Er zijn meer bezoekers nodig met hetzelfde conversie percentage wanneer producten worden verkocht die niet een hoge omzet realiseren. Bij deze producten/diensten gaat het om massa, dit is dus ook een factor die meegenomen moet worden in de berekening.

2. Maak nummer 1 waardige content voor een zoekwoord

Het is makkelijk om te achterhalen wie waarom de beste is op een bepaald zoekwoord.

Wie nummer 1 waardige content wil maken, moet beginnen bij de huidige nummer 1.

Analyseer de pagina en de website van de nummer 1 en bekijk wat er allemaal is maar nog belangrijker wat er ontbreekt!

Let op de volgende eigenschappen:

  • De opmaak, kan die beter?
  • De structuur
  • De leesbaarheid
  • Humor, is de tekst naast informatief vermakelijk?
  • Bepaalde functionaliteiten die ontbreken of beter kunnen (bijvoorbeeld video of audio)
  • Hoe gedetailleerd de uitleg is.

Bij het zoekwoord hoger in google is https://ompro.nl/seo/hoger-in-google/ mijn concurrent en staat boven mij omdat mijn website nog vrij nieuw is en ikzelf nog niet aan linkbuilding doe. Dat doe ik met opzet omdat ik wil wachten totdat ik het hele online marketing proces heb beschreven en dus nummer 1 waardige content heb.

Wanneer ik hun tekst analyseer merk ik gelijk al op dat ze geen video hebben. Voor mij een kans om een video tutorial toe te voegen aan deze pagina om iets unieks te bieden.

3. Verkoop de content

Het verkopen van de content gaat een stuk eenvoudiger wanneer de content van top kwaliteit is.

Het beginpunt is weer de concurrent op hetzelfde zoekwoord. Mozbar geeft de mogelijkheid om links te achterhalen die verwijzen naar de huidige nummer 1. Deze websites zijn likely linkers oftewel.. leads!

Hierboven zie je de links van de nummer 1 en enige links die ze hebben zijn van startpagina’s. Startpagina’s zijn weer een verhaal apart. Om het kort te houden is een vuistregel dat je voor startpagina’s moet oppassen omdat Google websites met teveel links van startpagina’s (automatisch) een straf kan geven. Dit komt doordat deze links van hoge autoriteit zijn en gemakkelijk zijn om tekrijgen en dit gaat tegen de visie van Google in om goede content te leveren.

Indien je dus geen interessante links vindt ga je simpelweg naar de volgende aanbieder.

Nadat je likely linkers hebt gevonden kun je ze via mail benaderen.

Hieronder een persoonlijk script die ik gebruik. Hou wel in gedachten dat persoonlijke mails of bellen altijd beter zullen werken, het voordeel van een script is dat het schaalbaar is.

Beste meneer/mevrouw,

Vandaag was ik opzoek naar informatie over “zoekwoord” en kwam zo op “pagina + website” terecht. Goede informatie en leuk om te lezen! Wat ik specifiek intressant vond was “noem iets wat je oprecht interessant vond”

De reden voor deze mail is omdat ik de link naar “Concurrent” zag en ik heb hier zelf ook het een en ander over geschreven: “link naar je pagina”. Ik zou het echt fantastisch vinden als je er even naar zou kunnen kijken, en als je het interessant vind of je ook een link ernaar kunt zetten.

Hopelijk tot snel!

Met vriendelijke groet,

Jorick Sikkes

Hou vervolgens bij welke websites benaderd zijn en wat de status is met een Link Building template.

Dit voorbeeld is getest door mij en door Brian Dean van Backlinko, maar het is slechts 1 manier voor benadering. Het is ook mogelijk om een link ruil voor te stellen en soms vragen de personen waar je naartoe mailt daar ook zelf om. Je kunt hier je eigen creativiteit in kwijt want het gaat hier om mensen en connecties en het gaat er vooral in het begin om dat ze je mogen want je bent nog vrij onbekend.

Heb je nog vragen over link building of hoger in Google komen? Laat het maar weten via de comments, mail of telefonisch.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *