Gedragsveranderings Tips Voor Dromers

10 Tips om het beste uit jezelf te halen

Post Series: Psychologie
  • 1.10 Tips om het beste uit jezelf te halen

Herken jij jezelf in de volgende voorbeelden?

  • Je wilt iets doen maar je weet niet precies wat en hoe je het moet doen.
  • Je hebt ideeën die je wilt uitvoeren alleen doet dat nooit.
  • Je weet wat je moet doen, waarom je iets moet doen en wanneer je het moet doen maar je doet het niet omdat je er geen zin in hebt.

Ik in ieder geval wel en vind vooral het derde punt ontzettend vervelend aan mezelf en ben al een hele tijd actief opzoek naar manieren om mijn gedrag blijvend aan te passen zodat ik mezelf opzet voor succes en het leven heb wat ik wil.

Op deze pagina deel ik al mijn methodes die ik voor mijzelf toepas om doelen te behalen en de dingen gedaan te krijgen die ik eigenlijks niet wil doen.

Voordat je dit leest

Hieronder zijn 10 tips met veel video uitleg. Het is niet aan te raden dit allemaal in één keer te kijken en/of te implementeren (alhoewel het wel meer aan te raden is dan niet implementeren!). Het is namelijk veel werk en vereist een verandering in je dagelijkse schema.

Het is ook niet voor iedereen, het is voor mensen die echt willen groeien en daarvoor bereid zijn een aantal moeilijke en misschien wat gek lijkende dingen te doen.

1. Doelen opstellen die in jouw controle zijn

Wat echt demotiverend kan zijn, is om een doel te zetten die buiten je controle valt. Wanneer je doelen voor jezelf zet, focus dan op voornamelijk op waar jij alleen invloed op hebt en niet op resultaten die buiten je controle vallen.

Een voorbeeld hiervan is verkopen. Heel veel bedrijven zijn gefixeerd op afspraken en verkopen maken en dat is natuurlijk ook de reden waarvoor je mensen belt. Het punt is echter dat afspraken en verkopen maken niet voor 100% binnen je controle valt. Je kan bijvoorbeeld niet weten hoe de situatie is van de personen die je belt en hoe ze zullen reageren.

Wat wel in in je controle is, is het aantal belletjes die je maakt en wat je zegt over de telefoon en op welke manier je dat zegt. Hierop kun je dagelijke doelen zetten bijvoorbeeld 3 mensen bellen per dag.

2. Meten van succes

Je houdt jezelf verantwoordelijk wanneer je meet wat de voortgang is.

3. Incantations

Een incantation is een manier om jezelf in een gewenste emotionele staat te krijgen. Ik ben in aanraking gekomen met incantations door Tony Robbins een wereldberoemde psycholoog/motivational speaker.

Het werkt als volgt:

  1. Denk aan een doel wat jij voor ogen hebt en beeld het je letterlijk in dat het gelukt is (visie).
  2. Voel hoe je zou voelen wanneer je het doel behaalt en neem een trotse houding aan.
  3. Zeg een paar zinnen met je hele lichaam en vol overtuiging die jou helpen om in de gewenste staat te komen. Voorbeeld: Vandaag focus ik mij volop op hetgene wat het allerbelangrijkst is voor mij en zal mijn onderbewuste mij alle ideeën, plannen en energie geven die ik nodig heb om dat te doen.

Hier de uitleg van Tony Robbins.

4. Herinneren dat je niet altijd hier zal zijn

In een van de speeches van Steve Jobs vertelde hij: “remembering that I am going to die is the best way I know to focus on what is important” en dat maakte een indruk op mij en het is een van de beste manieren om overstijgend te denken over wat echt belangrijk is in je leven.

5. Vijf seconden regel

De vijf seconden regel van Mel Robbins is een geniale truc, die ik en vele anderen getest hebben, om de dingen te doen die je niet doet omdat je er geen zin in hebt. Het is toepasbaar op alle taken in je leven.

6. Sport-pauze

Sporten is een van de meest gezonde dingen die je kunt doen. Wist je dat na het sporten je hersen activiteit hoger is dan wanneer je tijden lang stilzit?

Stofjes in je lichaam als endorfine en dopamine komen vrij wanneer je sport en je wordt er daadwerkelijk gelukkig van. Om te beginnen met sporten kan lastig zijn dus ik raad aan om de vijf seconden regel hierbij te gebruiken.

In mijn situatie gebruik ik een sport pauze op de helft van mijn werkdag nadat ik veel heb gezeten en veel heb moeten nadenken. Vaak is dat voor mij 3 – 4 uren na de start van mijn werk. Ik ga vervolgens naar mijn sportschool waar ik 30 – 45 min sport. Wanneer ik terugkom en de rest van mijn werk afmaak gaat dit een stuk makkelijker en effectiver.

7. Ritueel vorming – Nadat ik, zal ik

Een geweldige manier om grote gedragsveranderingen in jezelf te realiseren is om klein te beginnen. De professor BJ Fogg legt uit dat elk ritueel begint met een impuls en het eindigt en als einddoel een beloning moet hebben. Dit kan heel simpel zijn, bekijk hier zijn uitleg:

8. Moeilijkste taken eerst

Het is onderzocht dat in de eerste drie uren nadat je wakker bent, je het meest gefocust en productief bent. Indien je met makkelijke taken begint, kijk je de hele tijd op tegen het vele moeilijke werk wat nog moet gebeuren.

9. Jezelf en anderen positieve vragen stellen

Vragen creeëren focus en als je jezelf en anderen slimme positieve vragen stelt kun je een positieve mind-set ontwikkelen voor jezelf en voor anderen.

Dus niet:

  • Waarom gebeurt mij dit nou altijd?
  • Is het weer zover?
  • Hoeveel werk is dit wel niet?

Maar liever:

  • Wat is er geweldig aan deze uitdaging?
  • Wat maakt mij momenteel gelukkig?
  • Voor wie ben ik dankbaar?

Je hersenen werken als een filter, wanneer je jezelf deze vragen afvraagt zul je met een antwoord komen en wordt het werkelijkheid.

10. Priming

Priming is een combinatie van een aantal oefeningen die gezamelijk een geweldig (ochtend) ritueel vormen.

De stappen:

  1. Een ademhalingstechniek waarmee je door beweging en ademhaling en rust in een ontspannen gemoedstoestand komt.
  2. Denken aan 3 gebeurtenissen in je leven waar je dankbaar voor bent dat ze zijn gebeurt. Bij elke gebeurtenis beeld je in dat je het opnieuw meemaakt, zie het door je eigen ogen in dat moment. Voel wat je toen voelde.
  3. Inbeelden dat er een energie door je heen gaat en die stuurt naar iedereen die belangrijk en onbelangrijk is in je leven.
  4. Denken aan 3 doelen in je leven en inbeelden alsof het al gebeurt is. Focus op de dankbaarheid en trots die je voelt wanneer je het behaalt heb en zie jezelf de successen vieren.
  5. Sta op en doe incantations en beeld je in dat de energie van stap 3 overal heen gaat.

Wanneer ik de video hieronder bekijk en meedoe met dit stappenplan voel ik me daarna echt geweldig en kan het echt iedereen aanraden. Wel meedoen, want anders heeft het geen zin! 😉

Klein beginnen

De meneer in stap 7 zegt het mooi, kleine veranderingen zijn het makkelijkst om vol te houden en als ik naar mezelf kijk wil ik graag vaak te veel te snel. Als je gaat voor lange termijn succes raad ik je aan om in ieder geval twee dingen te doen van deze lijst.

Dat zijn:

  • Stap 1- Schrijf je doelen op.
  • Stap 10 – Begin elke dag met het kijken van de priming excercice van Tony Robbins.

En jij?

Er zijn nog veel meer dingen die je kunt doen om het beste uit jezelf te halen. Ik heb mijn top 10 hier verzameld en ben wel benieuwd. Wat doen jullie om het beste uit jezelf te halen?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *