Opvallen

Passende advertenties maken voor een marketing campagne

Post Series: Een gedetailleerde gids voor online marketing implementatie

Wanneer een bedrijf campagne voert streeft deze een of meerdere van de volgende doelen na:

  • Meer naamsbekendheid
  • Meer klanten
  • Meer klantenbinding

Dit zijn natuurlijk algemene doelstellingen en je kunt bijvoorbeeld verder specificeren op het gewenste bereik, het gewenste aantal nieuwe klanten, het gewenste aantal nieuwe projecten, de gewenste interactie en nog veel meer.

Advertenties maken in het campagne proces

Campagne voeren kan gedaan worden met verschillende kanalen. Het kan bijvoorbeeld via social media, e-mail, andere websites, zoekmachines, netwerkgelegenheden, krant, telefoon, persoonlijke benadering, tv of reclameborden en in het groot gezien is het proces eigenlijks vrijwel hetzelfde voor elke manier van campagne voeren.

Het ideale proces van campagne voeren in mijn optiek:

  1. Specificeren wanneer de campagne een succes is (doelstellingen)
    • Hoeveel bereik/klanten/nieuwe projecten/omzet/winst is/zijn gewenst?
  2. Beredeneren wat de doelgroep(en) is / zijn van de campagne
    • Locatie
    • Interesses
    • Leeftijd
    • Baan
    • Inkomen
  3. Ontdekken welke marketingkanalen de doelgroep(en) het beste kan bereiken.
  4. Geschikte advertenties maken per marketingkanaal

De eerste drie stappen beschrijf ik in meer detail op andere pagina’s. Deze post gaat verder op het maken van goede advertenties.

Richt je bij adverteren op mensen en emoties

Om mensen te overtuigen om iets te doen is het belangrijk om te weten wat mensen beïnvloed en mensen worden vooral beïnvloed door hun behoeftes en de emoties die daarbij horen. Denk daarom vooral na welke emotie je bij de advertentie wilt creeëren, mijn advies gaat vaak altijd uit naar postieve emoties maar negatieve kunnen ook een sterke boodschap overbrengen om iets positiefs te realiseren (denk aan de verpakkingen van tabak).

 Figuur 2: Belangrijkste negatieve emoties

Figuur 3: Belangrijkste positieve emoties

Het kunnen ook meerdere emoties zijn, maar het is iets om erbij stil te staan welke boodschap je wilt overbrengen en welke emotie daarbij hoort. Hieronder een aantal aspecten waarop je kunt letten om deze emotie over te brengen.

Kleurgebruik

Kleuren hebben verschillende betekenissen en zijn belangrijk om emoties over te brengen wanneer advertenties gemaakt worden. Ideale voorbeelden om dit te illustreren zijn blauw is mannelijk vs roze is vrouwelijk of groen is goed vs rood is fout.

Kijk maar eens naar de cirkel hieronder en bedenk welke eigenschappen passen bij jouw bedrijf of jezelf.

Figuur 1: Kleurencirkel, bron: https://i.pinimg.com/736x/70/32/33/7032333d71c4de2bdc102d1b7f34405c–insight-ct.jpg

Vorm

Er moet nagedacht worden hoe de doelgroep wordt aangesproken.

De keuzes zijn:

  • De ik vorm wanneer je bijvoorbeeld iets persoonlijks over jezelf wilt vertellen
  • De jij vorm wanneer je, je doelgroep persoonlijk wilt aanspreken op een informele manier
  • De u vorm wanneer je, je doelgroep persoonlijk wilt aanspreken op een formele manier
  • De hij/zij vorm wanneer je over iemand anders wilt vertellen.
  • De het vorm waarbij je afstandelijk en feitelijk over iets wilt vertellen.

Geen van deze keuze is goed of fout, het hangt van je doel, doelstelling en kanalen af. Wanneer je bijvoorbeeld een prijs hebt gewonnen met je bedrijf is de ik-vorm een passende manier om in de krant over jezelf te vertellen.

Geluid

Met marketingkanalen waarbij geluid gebruikt kan worden is dit een goede manier om ervoor te zorgen dat een emotie bepaalde emotie wordt overgebracht. Dit kan bijvoorbeeld met muziek.

Beeld

Nu met Youtube en Vimeo kan iedereen video gebruiken om een campagne te voeren en om te ontdekken hoe je daarmee moet beginnen ook al ben je een klein bedrijf is dit een goede video van de nummer 1 van youtube om mee te beginnen:

Taalgebruik, houding en humor

De manier waarop je woorden gebruikt, hoe je ze gebruikt hebben veel invloed op wat je voelt wanneer je een advertentie leest of bekijkt.

Hier een leuk voorbeeld van wat ik bedoel:

Conclusie

Voor elke campagne en advertentie is het belangrijk dat je weet wat het uiteindelijke doel is en wie de doelgroep is. Daarnaast moet je nadenken over welke emotie je over wilt brengen en hoe je dat gaat doen.

Geen ervaring of expertise in het maken van advertenties? Neem eens contact met me op om te kijken wat adverteren voor jou kan opleveren.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *