Een Gouden Target Om Een Doelgroep Uit Te Beelden

9 Vragen voor een doelgroep analyse

Post Series: Een gedetailleerde gids voor online marketing analyse

Een doelgroep is groep mensen met overlappende eigenschappen die interesse hebben in wat jij aanbiedt.

Beginnende ondernemers (waaronder ik toen ik begon) hebben soms de neiging om iedereen als potentielë klant te zien. Dat is natuurlijk een optie echter als kleine ondernemer heb je flexibiliteit als voordeel en kun je specialiseren in bepaalde sub-markten.

Ik heb bijvoorbeeld gekozen om mij te specialiseren in drie verschillende markten. Zorg, duurzaamheid en gaming. Dit omdat ik hier affiniteit mee heb en/of kennis van de markten en producten. Daarnaast wil ik mij richten op start-ups of het MKB en het liefst bedrijven met 2 – 10 medewerkers.

Nu ik dit besluit heb gemaakt kan ik mij specialiseren op deze markten en ontwikkel ik specialistische kennis daarvoor. Wanneer ik met iemand in aanraking kom die producten verkopen in deze markten weet ik van te voren al vrij goed hoe hun markt eruit ziet. Dat zorgt ervoor dat ik een streepje voor heb op algemene online marketing bedrijven die iedereen als potentielë klant zien.

Voor wie is een doelgroep analyse belangrijk?

  • Voor bedrijven om hun (mogelijke) klanten zo goed mogelijk te kennen.
  • Voor individuelen opzoek naar een baan of die naar het volgende niveau willen gaan.

Een doelgroep analyse is dus eigenlijks voor iedereen nuttig om te maken.

Maak of ken je eigen marketing mix

Om jezelf te onderscheiden van concurrenten heb je zes keuzes: prijs, product, mensen, proces, marketing(promotie) en plaats. De gekozen mix hiervan maakt jouw uniek en het geeft je ook veel informatie over wie je doelgroep moet zijn.

Figuur 1: 6P Model – bron: Gasstationbusiness

Ik neem weer mijn bedrijf als voorbeeld (je kunt deze marketing mix ook persoonlijk toepassen):

  • Product: Online marketing voor de markten duurzaamheid, gaming industrie en zorg & psychologie.
  • Plaats: Hoe lokaler hoe beter.
  • Prijs: Niet de goedkoopste omdat kwaliteit belangrijker is.
  • Promotie: Zo persoonlijk mogelijk via telefoon en face-to-face met daarbij internet voor updates over mijn bedrijf en kennis.
  • Proces: Gestructureerd en georganiseerd.
  • Mensen: Vriendelijk, positief en ambitieus.

Dit kan natuurlijk verder gespecificeerd worden.

Vragen voor een specifieke doelgroep analyse

Hieronder een lijst van vragen om je doelgroep te specificeren. Denk na deze vragen ook over wat specifieke kenmerken zijn van je doelgroep.

Wat zijn doelen van mijn doelgroepen?

Als jouw product/dienst aansluiting heeft met het doel van je doelgroep is de kans groot dat ze van mogelijke klant naar klant gaan. Je vind het antwoord door jezelf in de schoenen van een mogelijke klant te plaatsen en jezelf af te vragen, wat willen ze? Ook een mogelijkheid is om een bestaande of mogelijke klant het simpelweg te vragen.

Voorbeeld antwoord:

  • Meer winst
  • Meer impact
  • Meer controle
  • Meer groei

Welke producten verkopen mijn doelgroepen? of wat voor werk doen mijn doelgroepen?

Het antwoord op deze vraag is belangrijk omdat je nadenkt over welke markt je doelgroep inzit. Met het antwoord kun je voor specialisatie zorgen. Een extra vraag hierbij kan zijn: Met welke producten of diensten heb ik zelf affiniteit of kennis waardoor ik een streepje voorsta vergeleken met concurrenten die dat niet hebben?

Voorbeeld antwoord:

  • Duurzame producten: zonnepanelen, zonneboilers, duurzame gadgets.
  • Game industrie: Hardware zoals toetsenborden en muizen, games, streamers, youtubers.
  • Zorg & Psychologie: Therapie, coaching en zorg.
  • Overig indien het vanuit het bestaande netwerk komt.

Waar wonen mijn doelgroepen?

Snelle schakeling en persoonlijkheid is voor veel mensen nog steeds belangrijk. Kleine ondernemers hebben daarom een voordeel wanneer ze zaken doen met klanten in dezelfde stad of provincie. Je zou denken dat met het internet dit voordeel verminderd maar veel mensen blijven de voorkeur houden voor face-to-face meetings en dat komt omdat het toch niet precies hetzelfde is over het internet. Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van de grootte van je bedrijf of je specifieke strategie.

Voorbeeld antwoord:

  1. Leeuwarden
  2. Friesland
  3. Groningen
  4. Drenthe
  5. Nederland
  6. Hele wereld

Op nummer 1 leeuwarden omdat ik ga voor een persoonlijke strategie. Bij mij geldt dus hoe dichterbij, hoe beter.

Welke inkomens hebben mijn doelgroepen of wat is het budget van mijn doelgroep?

Deze vraag zet je tot nadenken over hoeveel je doelgroep is bereid om te besteden voor je werkzaamheden. Zijn deze mensen zuinig of willen ze juist meer kwaliteit en zijn daar ber eid om wat extra voor te betalen.

Voorbeeld antwoord:

  • Budget tussen de 100 – 2000 euro per maand voor werkzaamheden en onkosten.
  • Budget tussen de 150 – 3000 eenmalig voor eenmalige werkzaamheden.

Het minimum en maximum filtert bedrijven en/of mensen die onder of boven een bepaald budget zitten en daar kunnen van allerlei redenen achter zitten. Vraag jezelf daarom ook af waarom je voor het antwoord kiest.

Hoe willen mijn doelgroepen het liefst werken?

Deze vraag laat je nadenken over gewenste processen van mogelijke klanten. Moeten dit flexibele processen zijn, gestructureerd of een balans ertussenin? Verschilt dit ook per klant?

Voorbeeld antwoord:

Mijn doelgroep wil precies weten wat de resultaten zijn geweest van de werkzaamheden. Wat de kosten en baten zijn.

Vraag jezelf hier ook af waarom dit een belangrijke eigenschap is van de klant.

Wat zijn karakter eigenschappen van mijn doelgroepen?

Een wat algemenere vraag die betrekking heeft op de persoonlijkheid van je doelgroepen.

Voorbeeld antwoord:

  • Optimistisch en wil graag proactief werken
  • Slim kritisch
  • Leergierig
  • Loyaal

Welke leeftijd categorieën hebben mijn doelgroepen?

Een specifieke categorie waar vooral veel wordt gesegmenteerd is de leeftijd.w

Voorbeeld antwoord:

  • Tussen de 28 en 65 (gevestigde bedrijven)
  • Tussen de 21 en 28 (start-ups)

Waar is mijn doelgroep te vinden?

Deze vraag heeft betrekking op marketing kanalen en het antwoord op deze vraag kan heel complex gemaakt worden. Om te beginnen is het verstandig om met je gezonde verstand hierover na te denken en dit vervolgens te controleren.

Discussie

Het is belangrijk om te weten dat één specifieke klant niet hoeft te voldoen aan al deze eigenschappen. Je moet telkens een goede afweging maken omdat je nou eenmaal niet altijd alles kunt hebben. Soms heb je wat meer omzet nodig en ontdek je een opdracht wat misschien niet zo goed past maar wel goed is voor de omzet en aan het einde van de dag moet er wel geld gemaakt worden. Zie het dus als een streven en niet gelijk een regel omdat je ernaar toe moet groeien.

Custom doelgroep analyse vragen

Naast deze vragen zijn er ook vragen die alleen intressant zijn om te weten voor jouw product en doelgroep. In mijn situatie bijvoorbeeld  is dit de autoriteit van de website van een mogelijke klant.

Doelgroep analyse via het internet

Met Google Analytics en Google AdWords kun je veel van deze informatie ontdekken of bevestigen. Benieuwd hoe?

Kijk eens naar de volgende links:

Heb je graag wat hulp bij het definiëren van je doelgroep? Mailen of bellen kan altijd (zie de gegevens aan de bovenkant van de pagina).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *