Doelen Analyse

(online) Marketing Doelstellingen specificeren

Post Series: Een gedetailleerde gids voor online marketing analyse

Door specifieke doelstellingen te formuleren maak je groei meetbaar omdat je de resultaten kunt vergelijken met je verwachtingen en daarnaast creeërt het focus en helderheid.

Veel voorkomende algemene doelstellingen voor online marketing zijn:

Indien het doel is om meer klanten te krijgen is het bijvoorbeeld interessant om te weten hoeveel nieuwe klanten er per week/maand/jaar bijkomen en ook hoe verschillende marketing kanalen prestereren.

Indien het een doel is om naamsbekendheid om te bouwen is het interessant om te weten hoeveel mensen jouw advertenties hebben bekeken.

Er zijn een aantal vragen die je jezelf kunt stellen om je doelstellingen te specificeren:

  1. Wat is het allerbelangrijkst voor je bedrijf op dit moment? Voorbeeld: Het vergroten van de winst
  2. Hoeveel wil je in hoeveel tijd? Waarom? 1000 euro per maand erbij over 6 maand omdat we willen groeien.
  3. Waarom niet meer? Onze winst is afgelopen maand met 150 euro per maand gestegen dus is het al uitdagend om in 6 maanden 1000 euro per maand groei te zien.
  4. Hoe is het te meten? Het wordt bijgehouden in de debiteurenadministratie.

Door deze vragen te beantwoorden stel je doelstellingen op voldoen aan het S.M.A.R.T model (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden).

Meer weten over doelen formuleren. Neem contact op via de mail, comments of telefoon!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *