Een Rood Vraagteken Tussen Zwarte Vraagtekens Die Illustreren De Dringende Vraag Waarop Jij Antwoord Kan Geven.

De 6 belangrijke vragen voor een zoekwoorden analyse

Post Series: Een gedetailleerde gids voor online marketing analyse

Wil je weten waarop mogelijke klanten zoeken op Google of andere zoekmachines? Zet dan het maken van keyword analyse in je takenlijst.

Keywords zijn sleutelwoorden/onderwerpen van je bedrijf. Het zijn de zoekwoorden of zinnen die mogelijke klanten intypen in zoekmachines zoals Google. Het keyword van deze pagina is bijvoorbeeld: “keyword analyse”.

Een keyword analyse geeft antwoord op de volgende vragen:

  1. Welke keywords associëren met mijn bedrijf?
  2. Welke keywords hebben een hoog zoekvolume en een lage concurrentiekracht?
  3. Hoe zien de landingspagina’s van de concurrenten eruit?
  4. Welke landingspaginas focussen zich op deze keywords?
  5. Is de content van de concurrentie beter? Waarom (niet)?
  6. Wat is de (geschatte) conversiepercentage op de website / pagina?

Keyword brainstorm

Om de eerste vraag te beantwoorden en de keywords te vinden die bij je bedrijf passen kun je het volgende stappenplan gebruiken:

  1. Open een Excel sheet of iets anders om op te noteren.
  2. Schrijf je product(en) en/of dienst(en) op.
  3. Beschrijf subproducten of onderwerpen van deze producten.
  4. Schrijf je doelgroepen op.
  5. Schrijf de interesses van je doelgroep op die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf en producten.
  6. Maak combinaties tussen de producten en de interesses van je doelgroepen.

Figuur 1: Voorbeeld keyword brainstorm

Opzoek naar goud met Google Keyword Planner

Google Keyword Planner is te vinden in Google AdWords en is bij een keyword analyse je beste vriend. Met deze tool kun je ontdekken wat het zoekvolume en de concurrentie kracht van je gekozen keywords zijn.

Keywords en doelgroep invullen

In het beginscherm van de Google Keyword Planner kun je de keywords die in de brainstorm hebt opgeschreven invullen.

Daarnaast kun je de locatie, de taal en filters instellen.

Het resultaat is als volgt (let op, alleen met een account waarmee je betaald zul je het precies zo zien als hieronder):

Met de data hierboven ontdek je dus op welke woorden mensen veel zoeken en waar weinig concurrentie is. Indien deze woorden relevant zijn voor jouw business, baat het om hierop gevonden te worden.

Wat het precies betekent:

  • Avg. monthly searches is het aantal zoekopdrachten in de locatie die je hebt ingesteld.
  • Competition is de concurrentiekracht. Let op! Dit is de concurrentiekracht van betaald adverteren op zoekmachines niet de organische concurrentie kracht. Vaak is de organische concurrentie kracht gelijk als betaald adverteren maar dit is niet altijd zo!
  • Suggested bid is de kosten per klik wanneer op dit woord geadverteerd wordt via Google.

Concurrentie content

De beste plek om te ontdekken wat je doelgroep wil, wanneer ze de gevonden zoekwoorden intypen, is bij de concurrent. Vul de zoekwoorden in op Google en bekijk de top resultaten. Hoe is de titel en de tekst in Google gestructureerd? Je kunt ook extra nuttige informatie krijgen over deze resultaten met de Mozbar Addon voor Google Chrome.

Voorbeeld:

Het top resultaat geeft een stappenplan over hoe een doelgroep analyse gemaakt moet worden. Het is intressant om te ontdekken waarom dit zo is. Analyseer dus de websites van de top resultaten.

Voorbeeld:

  • Goed gebruik van koppen
  • Geen afbeeldingen
  • Geen video
  • 2 Jaar geleden geschreven
  • Geen gebruik van online markting om doelgroep te meten
  • Geen gebruik van humor
  • Introductie kan beter

Nu heb ik voldoende informatie om mijn eigen landingspagina te maken die beter is dan de top aanbieder.

Landingspaginas

Wanneer een lijst is gemaakt met de best scorende keywords is gemaakt moeten er landingspaginas op de website komen of geoptimaliseerd worden voor deze woorden. Bekijk mijn algemene content marketing tips en advertentie tips voor meer informatie waar kwaliteit content aan moet voldoen.

Conversiepercentage

Het conversiepercentage van een nieuwe pagina / website is in het begin helaas alleen maar te schatten. Echter met Google Analytics en genoeg data is het te meten. Het conversiepercentage is het percentage van het aantal gebruikers wat een actie voltooien op een website. Bijvoorbeeld het telefoonnummer bellen of een mail sturen. Hoe hoger dit percentage hoe beter.

Vervolgstappen

Wanneer de keyword analyse klaar is en er zijn landingspaginas aangemaakt die beter is dan die van de nummer 1 dan is het tijd om de content de delen en de verkopen.

Begin daarvoor bij deze link over link building of neem contact met me op als je er nog meer informatie over wilt hebben of eventueel wilt uitbesteden.

Keyword analyse uitbesteden? Neem dan contact op met mij via het telefoonnummer of het e-mail adres bovenaan in de website.

Ook een mogelijkheid is om je website hieronder op te geven en dan contacteer ik jou.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *