+31 (0) 6 553 978 18 [email protected]
Social Media Plan

Social media plan – Hoofdstukken en vragen

Post Series: De Online Marketing Gids

Om professioneel om te gaan met social media is het belangrijk om een social media plan te hebben. Wat in de praktijk echter veel voorkomt is dat het ophoud bij een aantal posts omdat het onduidelijk is wat de doelstellingen, rollen en taken zijn. Op deze pagina vind je alle vragen per hoofdstuk die beantwoord worden in een social media plan.

Doelstellingen

Specifieke, meetbare, acceptabele, realistische en tijdsgebonden doelstellingen opstellen voor social media kan pas echt effectief worden ingezet worden wanneer er van tevoren een social media analyse is gedaan. Na het uitvoeren van een analyse weet je bijvoorbeeld wat de concurrent gedaan heeft in een bepaalde tijdspan en weet je wat realistiche doelstellingen kunnen zijn.

Social media doelstellingen moeten vanuit de algemene bedrijfsdoelstellingen worden afgeleid.

Deze bedrijfsdoelstellingen kunnen zijn:

  • Het werven van nieuwe klanten
  • Meer naamsbekendheid voor het bedrijf of een onderwerp
  • Meer loyaliteit van bestaande klanten
  • Een mix van bovenstaande redenen

Voorbeelden van specifieke doelstellingen zijn:

  • 1000 nieuwe relevante volgers per maand op een social meda platform zoals Facebook in 6 maand.
  • 10000 relevante volgers in totaal op een social media platform in 2017.
  • 8 Nieuwe klanten per maand via facebook in 6 maanden.
  • 70 nuttige contactmomenten per maand via social media platformen over 10 maanden.

Bekijk onze andere pagina over het formuleren van doelstellingen om jouw eigen social media doelstellingen te formuleren.

Doelgroep(en)

Op een andere pagina hebben wij ook uitgebreid beschreven welke vragen beantwoord moeten worden om de juiste doelgroep te vinden. Bekijk deze link.

Content

  • Hoe kunnen we zoveel mogelijk meerwaarde voor onze doelgroepen leveren?
    • Welke stijl hanteren we?
    • Welke kleuren?
    • Welk lettertype?
  • Over welke onderwerpen creeëren gaat onze content?
  • Op welke manier spreken we onze doelgroep aan?
    • Spreken we aan met u/jij/ derde persoon?
    • Persoonlijk of professioneel?
    • Veel of weinig humor?
  • Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we de doelgroepen aansporen om de gewenste acties te doen?

Advertising

  • Wat is het geschikte budget per platform om de doelstellingen te behalen?
  • Hoe gaan we onze initielë volgers krijgen?
  • Hoe kunnen we de doelgroep het beste bereiken en overtuigen met advertenties?
  • Waarvoor gaan we adverteren?

Monitoring

Het bijhouden van intresses en acties van de doelgroep en concurrenten.

  • Hoe blijven we up-to-date met onze doelgroepen?
  • Wat zijn de resultaten van verschillende posts?
  • Wat zijn de resultaten van verschillende advertenties?

Evaluatie

Het evalueren van de resultaten van gedane activiteiten.

  • Welke KPI’s worden geanalyseerd en gerapporteerd per doelstelling?

Planning

  • Hoevaak moet gepost worden om deze doelstelling te behalen?
  • Op welke tijden plaatsen we de content en waarom?
  • Wanneer en hoevaak wordt er gedaan aan monitoring?
  • Wanneer en hoevaak wordt er geëvalueerd?

Rollen

  • Wie ontwikkelt content?
  • Wie doet de monitoring?
  • Wie doet de evaluatie?
  • Wie rapporteerd en wie maakt beslissingen?

Beantwoord al deze vragen om een concreet social media plan te ontwikkelen die helderheid creeërt over doelstellingen, strategie, planning en takenverdeling. Door dit te definiëren en te implementeren is er meer control over social media.

Het ontwikkelen van een social media plan is niet zomaar iets. Het is een complex proces omdat er met vele zaken rekening moet worden gehouden, zoals de vaardigheden van medewerkers en de beschikbare tijd voor social media. Er moet een balans worden gemaakt en het is maatwerk.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *