+31 (0) 6 553 978 18 [email protected]
Content Marketing, Creëeren Van Nieuwe Inhoud

Tips voor content creatie

Post Series: De Online Marketing Gids

In de online marketing wereld is content marketing ontzettend belangrijk. Het uiteindelijke doel van elke vorm van bedrijfscontent is om meer klanten te krijgen en te behouden en dat is logisch want bedrijven willen groeien of tenminste blijven bestaan.

Onder bedrijfscontent vallen alle documenten, teksten, afbeeldingen, audio en video van uw bedrijf.

Wat met content kan worden gedaan en waarom het belangrijk is, heeft meerdere redenen, Een daarvan wordt duidelijk in onze pagina over link building waarbij met kwaliteit content links worden gedeeld zodat een website beter vindbaar wordt.

Deze pagina gaat in over hoe je jouw nieuwe ideeën kunt opdoen en best-practices voor verschillende soorten content.

Om mensen te overtuigen is het belangrijk om te beseffen dat mensen voornamelijk beïnvloed worden door hun behoeftes en de emoties die daarbij horen. Het is dus belangrijk om na te denken welke emotie je bij de advertentie wilt oproepen, dat kan zowel positief als negatief zijn omdat negatieve emoties een sterke boodschap kunnen overbrengen om iets positiefs te realiseren (denk aan de verpakkingen van tabak).

 Figuur 1: Belangrijkste negatieve emoties

Figuur 3: Belangrijkste positieve emoties

Hieronder vind je een aantal tips die over het algemeen gelden voor content op blogs, social media en in advertenties met daarbij specifieke tips voor de afzonderlijke kanalen.

  • Beredeneer het doel van de inhoud.
  • Beredeneer voor wie je schrijft en stel de vragen die intressant is voor jouw publiek om te weten.
  • Gebruik meerdere mediums om iets over te brengen (tekst + afbeeldingen + video + audio)
  • Wees gedetailleerd. De reden waarom dit belangrijk is is omdat veel mensen het algemene vaak wel begrijpen of het klinkt logisch maar hoe het precies zit is ingewikkeld en complex. Het is de kunst om dit deze complexe zaken zo eenvoudig mogelijk over te brengen.
  • Spoor je publiek aan om iets te doen na het lezen van uw content zoals delen, reageren, bewerken, contact opnemen, kopen enzovoort.
  • Controleer de content op spellingsfouten, stijl en opmaak.
  • Ontwikkel je eigen stijl.
  • Gebruik bronnen
  • Gebruik links

Bloggen

Een blog gaat over een onderwerp met meerdere sub-onderwerpen, dit onderwerp wordt zo gedetaileerd mogelijk beschreven. Een vuistregel is meer dan 1000 woorden en het liefst meer dan 2000. Werk met afbeeldingen en het liefst ook een video die hetzelfde uitlegt als de tekst.

  1. Liefst tussen de 1000 en 2000 woorden.
  2. Maak een complete gids over een bepaald onderwerp door een groot onderwerp op te splitsen in sub-onderwerpen.
  3. Doe orgineel onderzoek.
  4. Maak interessante afbeeldingen.

Social media

De regels voor social media posts verschillen per social media platform. Voor facebook mag je 2000 letters per post gebruiken en voor Twitter maar 140. Maar over het algemeen gelden voor social media dezelfde tips:

  1. Wees persoonlijk en transparant.
  2. Wissel af tussen amuserend, informerend en verkopende posts.
  3. Betrek je publiek bij je inhoud.
  4. Gebruik call-to-actions. Dit betekent dat je mensen moet aansporen om actie te ondernemen. Bijvoorbeeld het bezoeken van jouw website.
  5. Neem persoonlijk contact op met je publiek.
  6. Experimenteer met verschillende tijdstippen waarop je post.
  7. Wees consistent in het aantal posts in een tijdspanne.
  8. Betrek je publiek bij keuzes.

Advertenties

  1. Geef mensen een deadline
  2. Wees kort en bondig
  3. Schrijf vanuit hun behoeftes en problemen
  4. Gebruik statistieken en onderzoeken
  5. Vermeld de bedrijfsnaam en logo
  6. Geef aan wat jou uniek maakt

Video

Content ontwikkelen, een creatieve proces

Hieronder vind je een aantal tips voor het ontwikkelen van nieuwe content.

Manier 1 – Onderwerp Hakken

Het onderwerp ondernemen bestaat bijvoorbeeld uit veel sub-onderwerpen. Kies de onderwerpen uit waarover jouw bedrijf gaat en bedenk de sub-onderwerpen die daarbij horen en die interessant zijn voor jouw doelgroep om te weten.

Een voorbeeld:

  • Bedrijf beginnen
    • Inschrijven bij de KVK
    • BTW-Aangifte
    • Website opzetten
    • Promotiemateriaal aanschaffen
    • Bedrijfsplan schrijven
  • Acquisitie
    • Jezelf verkopen
    • Vragen stellen
    • Afspraken regelen
  • Productie
    • Een product ontwikkelen
    • Communicatie proces
  • Administratie
    • Wat is een balans
    • Wat is een cashflow
    • Enzovoort

Deze sub-onderwerpen kunnen vervolgens weer onderverdeeld worden in nog kleinere onderwerpen en hier kan net zolang mee doorgegaan totdat de sub-onderwerpen op zijn.

Manier 2 – Bestaande content hergebruiken

Vaak is er op jouw website al het een en ander beschreven echter zal niet iedereen alles lezen wat er op u website staat. Gebruik daarom bestaande content en gebruik het voor social media kanalen.

Manier 3 – Vraag en luister goed naar je (mogelijke) klanten

Wat voor feedback krijg je van de klant, wat vragen ze zich af. Wat snappen ze niet? Gebruik deze informatie om met nieuwe ideeën te komen.

Manier 4 – Concurrentie

Vooral met een product waar veel concurrentie op is, is deze strategie nuttig om nieuwe ideeën voor content te krijgen. Wat voor content maken zij op verschillende marketingkanalen en welke uitlatingen zijn succesvol, welke niet. Je concurrent is een schat aan waardevolle informatie, handig!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *